Føler du dig”frygt” nÃ¥r bedt om at gøre nogle offentlige taler?
Offentlige taler er stadig en af vores største frygt og det bliver voksne mænd og kvinder til nervøs vrag. Alene tanken om det viser vores tungen til vat, forårsager vores interne VVS til at handle og vender vores knæ til gelé.
NÃ¥, er der ikke behov for alt dette fordi hjælpen lige ved hÃ¥nden. Alt hvad du skal huske er dit P’s og Q’s Lad os starte med P
Forberedelse-
NÃ¥r du sidder ned for at skrive hvad du vil sige, huske pÃ¥, hvem du taler til. De vil forstÃ¥ hvad du taler om; vil de forstÃ¥ de tekniske ting og jargonen? Hvis du er i tvivl huske det gamle ordsprog – “Holde det Simple dum”.
Sørg for, at hvad du siger har en begyndelse, midte og en afslutning. Tænk pÃ¥ nogle anekdoter, der bidrage til at styrke din historie. Folk tror visuelt sÃ¥ maling verbal billeder til dit publikum. Og Husk altid, folk ønsker at vide, hvad betyder det for dem – sÃ¥ sørg for du fortæller dem!
Sted-
Have et kig på spillestedet før begivenheden, hvis du kan. Det ikke er altid muligt, men selv hvis du får der en halv time før, kan du tjekke hvor du taler.
Stå på det punkt, hvor du vil levere fra, forestille sig, hvor publikum vil blive og kontrollere, at de kan se og høre dig. Du kan selv ønsker at placere et glas vand, hvor du vil kunne finde den.
Personlige forberedelse-
Før enhver tale offentligt arrangement, synes om, hvad du er kommer til at bære; Når du er i tvivl om kjole op snarere end ned. Du kan altid tage tingene for et mere casual look. Mænd kunne fjerne deres jakke og deres slips. Kvinder kunne fjerne elementer af smykker.
En del af din personlige forberedelse bør omfatte nogle mund og åndedrætsøvelser. Praktisere siger nogle tongue-twisters for at give din engelsktalende muskler et godt arbejde. Tag en dyb indånding og udvide din membran. Derefter ånde ud, tælle samtidig; forsøge at få op til halvtreds og ikke besvimer.
Som en del af din personlige forberedelse, Skriv din egen præsentation. Skrive ud af præcis, hvad du vil have nogen til at sige om dig, stor skrifttype, dobbelt linjeafstand og bede den person at introducere dig for at læse den. Tro mig, de vil ikke gøre indsigelse og vil sandsynligvis være glad og imponeret over.
Poise og kropsholdning-
Når du er kaldet til at tale, stå op eller gå til forsiden hurtigt og målrettet. Trække dig selv op til din fuld højde, stå højt og ser ud som du ejer stedet. Før du begynder at tale, pause, kig rundt dit publikum og smil. Du kan endda nødt til at vente indtil bifaldet dør. Husk, at du vil publikum som dig, så se sympatisk.
Foregive-
Jeg foreslår du foregive ikke du nervøs, fordi ingen tvivl om du vil være. Nervøsitet er afgørende for at tale offentligt, det øger din adrenalin, hvilket gør dit sind skarpere og giver dig energi.
Tricket er at holde dine nerver til dig selv. Under ingen omstændigheder fortælle din målgruppe din nervøs; du vil kun skræmme the living daylights ud af dem, hvis de tror, du vil besvime.
Nogle tricks til at håndtere nerver er:
Før du er kaldet til at tale, få masser af ilt ind i dit system, køre på stedet og wave dine arme om som en galning. Det brænder ud stress kemikalier.
Tale til medlemmer af din målgruppe, som de kommer i eller på nogen tid, før du står op. Der tricks din hjerne til at tro, du taler med nogle venner.
Har et glas vand handy for at tørre munden. Et ord af advarsel – ikke drikker alkohol. Det kan give dig hollandsk mod men tilhørerne ender tænker du taler nederlandsk.
Præsentation-
Lige fra starten skal din levering fange deres opmærksomhed.
Ikke starte med at sige – “Godmorgen, mit navn er Fred Smith og jeg fra Smith Associates.” Selv hvis dit navn er Smith, er det en rigtig kedelig mÃ¥de at starte en præsentation. Langt bedre til at starte med nogle interessante fakta eller en anekdote, der er relevante for din præsentation.
Kig på publikum som individer; det griber deres opmærksomhed, hvis de tror, du taler til dem personligt.
Tal højere end du normalt ville gøre, det holder folk i forreste række vågen og gør sikker på dem på bagsiden får besked. Sjovt nok er det også godt for dine nerver.
PowerPoint-
Og for dem af jer der ikke har hørt om det, det er et softwareprogram, der bruges til at designe flotte grafik og tekst for projektion på en skærm.
Som en professionel højttaler er jeg ikke der slog på PowerPoint. Jeg føler at alt for mange højttalere stole på det, og det tager over præsentationen. Efter alt, er du en vigtig faktor her. Hvis et publikum vil acceptere hvad du siger så er de nødt til at se hvide i øjnene. Der skal være en stor fokus på dig, ikke på teknologien.
Bruge PowerPoint, hvis du ønsker, men holde det på et minimum og sørg for ikke du bare den person skubber knapperne. Hvorfor ikke få lidt klog på ved hjælp af de trofaste gamle flipover, masser af fagfolk gøre.
Passion-
Dette er, hvad stopper publikum i deres spor. Dette er, hvad der gør dem ønsker at ansætte dig eller at acceptere hvad du foreslår. Par dette med nogle energi, entusiasme og følelser og du har makings af en stor offentlig taler.
Give din præsentation lidt pift og ikke begynde at fortælle mig – “Jeg er ikke slags person.” Der er ingen grund til at gÃ¥ over toppen, men du laver en præsentation for at flytte folk til handling, ikke har en hyggelig lille chat pÃ¥ din front værelse.
Der er PS færdig, så lad os se på Q
Spørgsmål-
Beslutte, hvornår du skal tage dem og fortælle folk fra starten. I en kort tale er det bedst at tage spørgsmål i slutningen. Hvis du tager dem som du går så du kan få waylaid og din timing vil få slået ud.
Aldrig – aldrig – aldrig færdig med spørgsmÃ¥l; langt bedre til at bede om spørgsmÃ¥l fem eller ti minutter før afslutningen. Behandle spørgsmÃ¥lene og derefter opsummere for en stærk finish. For mange præsentationer finish pÃ¥ spørgsmÃ¥l og det hele gÃ¥r lidt flad.
Når du bliver bedt om et spørgsmål, skal du gentage det til hele publikum og takke spørgeren. Det holder alle involverede, det giver dig tid til at tænke og det gør du ser så klog og i kontrol.
Afslut-
Afsluttes, når du er foran. Holde sig til den aftalte tid; Hvis du bliver bedt om ordet for tyve minutter, taler for nitten og publikum vil elske dig for det. Husk, at kvalitet ikke kvantitet.
En af de mest berømte taler nogensinde – “The Gettysburg adresse” af præsident Lincoln, blev lidt over to minutter lange.
Ret, det er mit cue til at afsluttes, når jeg er videre. Nu hvor du er bevæbnet med disse oplysninger kan du også minimere din frygt for offentlig taleteknik.